Dressyr 3 juli

Kom nyss hem från stallet efter att ha varit där alldeles själv med min bästa vän. Först tog jag in honom, han var lite bråkig men lugnade sig snabt när jag tog in honom i boxen. Lät honom stå där i en timma medan jag borstade honom, gav han hö, tog fram allting och pratade med en tjej i stallet. Han var ganska trött och hade varit ute hela dagen så det var ett bra tillfälle för honom att vila. Allting gjorde jag med ro, sadlade honom, tränsade honom, fixade sår och myste med honom länge. Inget att stressa för. Jätte skönt! :)

Eftersom jag hade varit så lugn var Hoffis också lugn. Tog ut honom på stallplanen, klappade honom och hoppade upp. Gick sedan in i paddocken. Först var han lite tittig när han såg Bullen på andra sidan, gnäggade och kollade dit men sedan blev han super koncentrerad. Skrittade först fram i 10 minuter cirka. Sedan började jag värma upp honom i skritt. Jag blev som en ridlärare för mig själv. Pratade med mig och sa exakt vad jag skulle göra. Därför blev det inga tvekningar från mig vart vi skulle rida. Gjorde många övergångar och myyycket volter. Fortfarande i skritt. Ökad skritt, kortad skritt, rak i halsen, öppna, ställ utåt och innåt. När jag gjorde framdelsvändningar och små volter "gruffade" han för att han tyckte det var så jobbigt :) Gick sedan fram i trav. Gjorde samma sak här. Halt, skritt, ställ innåt, korta osv. Han var jätte duktig och lyhörd. Gick över några travbommar som han gick lugnt över. Tog sedan några skritt pauset emellan allting.

I slutet gjorde jag galopp. ville att han skulle bära upp sig själv så jag gjorde galoppfattning precis efter jag kommit ur en volt. Han sprang in först men sen fattade han vinkelt. Red i shorts så jag kunde inte riktigt kontrollera allting. Gjorde så satans ont så det ångrar jag nu :) Sista galoppen gick som en dröm. Han hade rätt galopp, kunde bära upp sig själv i en kortad galopp och skit vad han "gruffade". Han tyckte det var as jobbigt :D Slutade med att trava av honom, göra volter och serpentiner i av avslappnad form. Volterna var han lite trög med i början av ridpasset. Ville inte riktigt göra så små. Men i slutet gick han ställd och avslappnad i jätte fina volter. Skrittade sedan ut honom. Jätte duktig var han! Gnäggade bara en gång och gick villigt och nyfiket framåt.

Efteråt myste jag med honom och tog god tid på mig här också. Jag är jätte nöjd med både honom och mig. Han blev heller inte så svettig som han brukar utan precis lagom som visar att han har anstängt sig. Världens bästa häst ♥



Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback