Hästtest för dig!

Ett test för dig! Gjorde mitt första test igår och det var riktigt kul! Tänkte nu att ni skulle få göra detta. Var ärlig och svara på testet, skriv gärna ner i kommentars fältet sedan vad du fick! Självklart är detta på skoj och inget ni ska ta på fullt allvar. Haha så jäkla kul ;)

Är du redo att skaffa häst?

1. Efter skolan på en fredag ska du till din häst. Dina kompisar har ordnat en fest för en klasskompis och dom vill hemskt gärna att du ska med. Vad gör du?

♦: Jag frågar en kompis i stallet om hon/han kan rida min häst.
: Jag låter hästen stå, en dag är väl inte så farligt?
♣: Jag säger till mina kompisar att jag måste till min häst och att jag är ledsen och åker till min häst som väntar på mig.

2. Din häst har fått kolik. Vad gör du?

♣: Går till transporten med hästen då min häst blir nervös och börjar bajsa. Om detta inte händer ringer mamma veterinären medan jag forsätter att promenera med hästen.
♦: Jag ringer veterinären direkt och är helt förtvivlad
: Blir hysterisk och frågar alla i stallet hur man ska göra. Vad är kolik egentligen?

3. Din häst kan inte hoppa över 80 centimeter på tävling. Vad gör du?

♦: Jag åker på några tävlingar och försöker hoppa högre. Dock vägrar vi ut oss eller så slutar det med att jag ligger i backen. Jag vill så gärna…
♣: Min häst är min bästa vän. Kan den inte hoppa högre satsar vi på 70 centimeter och har kul i stället
: Jag gråter mig till sömns då jag måste ta beslutet att sälja min häst. Att inte tävla högt är inte kul alls.

4. Du går i skolan och har mycket läxor. Din mamma vill att du ska ha medryttare. Vad gör du?

♣: Jag lägger ut en annons på hästnet och väntar tills en bra medryttare tar kontakt. Min häst kommer i första hand och förtjänar all kärlek
: Jag skriker åt mamma att min häst inte alls behöver medryttare. Jag kämpar på men det räcker inte när jag får sämre och sämre betyg
♦: Jag får en klump i halsen när jag märker att jag inte hinner. Men bestämmer mig för att ta en kompis jag känner. Även fall hon inte är noggrann är hon snäll.

5. Din tränare säger att du är för stor för din c-ponny. Vad gör du?

: Skiter i vad hon säger. Även fall jag märker att min ponny inte går som en klocka med mig på ryggen älskar jag henne och vill rida henne ändå.
♣: Jag måste tyvärr ta beslutet att sälja min bästa vän. Innan jag gör det kollar jag av med många andra att jag verkligen är för lång och tillslut köper vi en d-ponny istället. Min c-ponny kommer till en liten ryttare istället.
♦: Jag vill gärna ha kvar han/hon så jag bestämmer mig för att skaffa en medryttare så att jag kan ha min ponny i mitt stall i alla fall. Det kostar väldigt mycket men jag får ändå ha han/henne kvar. Jag får en billig och kanske lite risigare häst av mamma och pappa men jag har fortfarande kvar min c-ponny. Dock rider jag honom/henne inte.

6. Stallhyran är hög och dina föräldrar säger att ni inte har råd att köpa lika mycket utrustning mer. Vad gör du?

♣: Eftersom jag älskar mitt stall och min häst trivs där bestämmer jag mig att lägga utrustningen på hyllan ett tag och kanske skippar dom där ursnygga skydden och det fina schabraket jag har längtat efter.
♦: Försöker samla ihop egna pengar men det håller inte i längden. Jag försöker få mindre stallhyra men tillslut måste jag sluta köpa ridbyxor stup i kvarten.
: Eftersom jag är så utrustnings fixerad får jag flytta ifrån min häst från det stallet den trivs på och istället flytta in till ett mindre fint stall med en shettis din häst inte känner.

7. Du älskar att tävla och träna och ska köpa en häst. Vad gör du?

: Letar efter en tävlings maskin som kan gå mycket långt. En stressad och lite smått galen häst. Lite små svår att klippa och sko. Men din första häst har en begåvning. Nämligen att komma till SM!
♣: Jag köper en häst som jag passar bra ihop med. En häst jag tror jag kan komma relativt långt med men samtidigt ha kul ute i skogen.
♦: Jag letar efter en häst som är bra på det mesta. Är inte tänkt att jag ska rida ut så jag skiter om det står ”Svår riden ute” i annonsen. Jag vill träna och tävla för det mesta.

Sammanfattning:

Flest : Du är inte redo för en häst. Du behöver nog mer erfarenhet, kanske lite hjälp från kompisar och föräldrar. Försök också att coola ner lite. Hästar är inga maskiner. Dom kan inte behandlas hur som helst.

Flest ♣: Du har koll och är redo att skaffa en alldeles egen häst. Har du och din familj pengarna och tiden så passar det dig lagom. Har du kanske ridit länge och haft kunskaper om att ha en egen häst? Ta med någon du litar på och du vet kan häst när du ska leta efter din bästa kompis. Lycka till!

Flest ♦: Du är på god väg men har lite kvar att vandra ändå. Läs böcker, på internet, skaffa medryttarhästar osv. Kanske du ska ta ett steg mot att hyra en häst till en början? När du har ditt huvud fullt med kunskap kan du prata med andra i din närhet och du är redo!



Kommentarer
Anonym

Flest ruter ;)



2011-07-25 @ 12:47:50
Dajsa

flest såna ♣! hihihihi. saknar dig min söta, träffas i veckan??<3



2011-07-25 @ 13:34:08
annelie :)

flest såna där klövrar, woop woop :)



Blogg: http://anneliesara.blogg.se/
2011-07-25 @ 15:22:11
Clara

Himla fin bild på dig och hästen! Är de en nordsvensk? :)



Blogg: http://allroundtempus.blogg.se/
2011-07-25 @ 20:19:19




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback