Motivations inlägg

Inlägget är kopierat från Linnolsson.se

Många av mina läsare går i skolan ännu, och rider, vilket betyder att ni också har ett pressat schema som måste fungera och planeras noga varje dag. Jag tror att vi vinner på det i längden, även om det känns tufft för stunden.

Jag får väldigt ofta frågor om studieteknik, hur jag lägger upp det och om jag har några tips. Jag känner mig inte sådär vidare grym på den fronten att jag med säkerhet kan lära ut studieteknik till andra, haha, men däremot har jag precis som alla andra egna erfarenheter vilket självklart inkluderar trix som kan bli till tips till er. Jag kan åtminstone dela med mig av hur jag lägger upp det och tänker kring skolan, plugg och prov, så kanske ni hittar något som ni tycker verkar bra och som ni kan snappa upp?

Som jag skrev ovan så är vi hästtjejer upptagna och redan som det är ansvarstagande, att vara snäll mot sig själv är inte att skjuta upp skolarbete eller ”skita i det” – utan göra det bra och direkt. Anser jag.

Jag brukar tänka på:

♦ Jag antecknar alltid på lektionerna det som läraren går igenom, om jag märker att läraren säger en sak flera gånger eller trycker på något speciellt så stryker jag alltid under just det – ofta tycker läraren det är viktigt och visar det omedvetet i sina genomgånger. Det vill säga att man har ett försprång när man pluggar till proven
Dessutom lär man sig samtidigt som man skriver säger ju alla lärare, så jag förlitar mig på det och intalar mig att det fastnar lite bättre när jag sitter och skriver rad efter rad.

♦ Jag ser alltid till att ha fina anteckningsblock och annat material som både är funktionellt och snyggt – det gör det väldigt mycket roligare enligt mig!

♦ Varje måndag kollar jag i min kalender, skriver hur hästarna ska gå, vilka träningar jag ska på, fester, kompisar? What ever, allt som är planerat skriver jag upp. Sedan tar jag ett löst papper och skriver en ”to-do list” för hela veckan, dag för dag, men bara plugget – anpassat efter min planering i kalendern. Jag delar upp plugget så bra som det går, så att det blir lagom varje dag, och så vet jag att gör jag dubbelt en dag så är jag helt ledig nästa dag. Lappen sitter alltid i mitt kök i lägenheten på väggen, jag checkar av grej för grej på den.
Jag fullkomligt älskar och är beroende av det här upplägget, för när jag har gjort dagens to-do i pluggväg så vet jag att jag ligger i fas med min planering och då kan jag SLÄPPA skolan när jag är i stallet eller med kompisarna. Det är viktigt att släppa det, inte skjuta upp det så att det istället hänger över än, finns det något värre än när det gör det?

Annars är det väl det vanliga, jag ser till, med hjälp av mina listor, att jag börjar plugga i tid inför prov/gör inlämningar i tid. Jag försöker alltid ligga lite före eller perfekt i fas, ALDRIG komma efter – för det är elakt att låta sig själv komma efter och inte få rimliga förutsättningar.

Och till er som går i högstadiet, där 70% av era klasskompisar kommer förändras otroligt under åren ni har framför er, stå kvar på er trygga grund. Börja inte skita i saker, tjuvröka istället för att gå på lektionerna, sitta på något caffé och planera helgen istället för matten. Ni har många år framför er, som ni kommer göra till ett helvete om ni slappar nu. Kanske känns det lätt och ”whatever” idag, men imorgon är det svårare, nästa vecka är det svårare och om några år kommer det stora prov och uppgifter som kräver att du har hängt med. Annars blir du den som står i reservlistan på det coolaste gymnasiet där alla dina vänner, som kämpat, dansar enkelt in. Att ta ansvar är status, och det är såååå värt det.


Kommentarer
e b b a

Hej Sofia! Idag fotade jag Hoffman lite i hagen. (Jag rider ju på Örks) Om du vill kan jag skicka dom? :D

Svar: Ja tack! Skicka till [email protected] Kram! :)
Sofia Anderberg



Blogg: http://teamdponnys.blogg.se/
2012-08-25 @ 17:04:08




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback