Om jag skulle få välja..

Om jag skulle få välja häst HELT själv och skapa min egna häst efter färg, kunskaper osv hade nog det blivit såhär:
 
Kön: Valack - Har alltid tyckt en valack har mycket starkare psyke och har inte för mycket temprament. Hade aldrig pallat med ett sto som kaxade sig, brunstade och tjurade. Kul 1 gång men inte i längden.
Ras: Connemara/New Forest/Welsh
Mankhöjd: 148,0 cm
Färg: En annorlunda färg tar alltid ögonen till sig så det hade varit kul. En rödskimmel med stjärn hade varit fint!
Temprament: En go och glad ponny som busar till det i hagen och i paddocken när den släpps lös. Alltid vilja jobba och lära sig nya saker och gilla att mysa. Snäll som ett lamm att ha och göra med. På uteritter ska den vara kontrollerad men ändå pigg och visa att den tycker är kul. Några bocksprång gör inget för alltid är bättre än en häst man behöver driva framåt när man rider ut.
Inriktning: Jag älskar att hoppa så jag hade viljat ha min ponny likadan. Verkligen bita mot hindrerna och hoppa dom med storm. Klara höga höjder som ingenting och ha kapacitet för dom riktigt höga klasserna. Enkel att följa med i sprången och vändbar. I dressyren vill jag ha den mjuk och samarbetsvillig. Lyssna framåt och tillbaka som en gummisnodd och enkel att sitta ned på. Här ska den också ha fint steg i dressyren och klara dom höga klasserna. 
Ålder: Om jag hade köpt häst nu hade jag köpt en häst runt 10-11 år. Inte gammal men heller inte för ung då jag bara har 2 år kvar på ponny. Man måste alltid tänka hästens bästa. Om jag köper en häst på 15 år är den 17 år när den säljs = svårsåld = inte bli tävlad eller tränad som den SKA älska ;)
Haha ja... Det var min drömhäst. Varför då säger jag att Hoffman är min drömhäst? Hoffis är och kommer nog alltid vara min lilla prins men han kommer aldrig bli den hästen jag skulle kunna satsa på. För det första är skrutten 154 cm hög. Alltså liten häst. Perfekt om man har gjort som jag gjorde det året jag hade honom - busade och tränade på våran nivå. Men att hoppa höga klasser skulle man aldrig kunna göra med en såpass liten häst. Hoffman var väl inte direkt den bästa på att hoppa heller. När vi löshoppade honom låg det på 1 meter och sedan började han vägra eller riva. Hans kapacitet är inte den bästa. Varken i dressyr eller hoppning. Men för mig är han som en bästa vän som är en perfekt första häst som jag har skrivit 1000 gånger. Men NU om jag skulle leta häst hade jag viljat hitta den ANDRA drömhästen. Den jag skulle kunna satsa på. Tror ni jag någonsin kommer hitta den någonstans innan jag fyller 18? Never say never som JB hade sagt, haha..
 

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback