Fördomar

Vissa människor blånekar att dom har fördomar om andra och vissa bara erkänner det. Det ligger i vår natur att tro innan man vet. Visst tror du att kolever smakar äckligt innan du smakar det? Och visst tror du att drottningen är pryd? Bara två exempel på miljontals fördomar som vi alla människor har. Jag hade kunnat skriva här om hur jag absolut inte tror något om någon utan ger exakt alla en chans lalala. Och visst kanske jag ger alla en chans men jag har också uppfattningar om folk jag ser/läser om/träffar innan jag börjat lära känna dom. 
 
Jag har trott SÅ mycket om folk men vips så träffar man någon och man ändrar uppfattning om personen på en millisekund. Jag tycker det är häftigt på ett sätt! Jag tycker om att bli förvånad - helst till det positiva då ;) Jag har till exempel tyckt och trott väldigt mycket om en bloggare men sedan träffade jag h*n och oj vad överaskad jag blev. Jag hade byggt upp helt fel bild av den här människan och blev så himla glad när jag upptäckte att jag hade fel. 
 
Att ge alla människor en chans är något mamma har uppfostrat mig med och jag försöker verkligen ta till mig det men det är så himla svårt ibland. Kompisarna i omgivning kan snacka så mycket skit om någon att när man träffar personen i fråga har man redan en negativ bild på hur den är. Har ni upplevt det någon gång? Kanske har ni redan en negativ inställning för att ni har fått den kunskapen? Det har hänt med mig och varje gång är det annorlunda. Jag har också fått den skiten. Bloggare som trott jag är idiot för att jag driver ponnysanning men jag har faktiskt bara hört positiva reaktioner: "oj jag trodde du var så", "vad fel jag hade om dig" och så vidare...
 
Det viktigaste av allt är att ge människor en chans. Du har säkert redan en liten uppfattning om personen men det är OKEJ - bara du behandlar tjejen eller killen som du hade gjort om du inte hade haft någon åsikt om den innan du träffat personen. Ja, det är svårt och nej, jag tror inte alla klarar det. Men man får helt enkelt försöka. 
För hur kul är det att sitta och veta att hundratals människor tror något negativt om dig innan dom träffat dig? Så som man vill bli behandlad ska man behandla andra. Det är en mening som följt mig genom hela mitt 16 åriga liv och jag försöker innerligt tänka på det. 
 
Mitt nyårslöfte ska bli att inte ha lika många fördomar om andra utan försöka att ge alla en chans innan man redan bildat en uppfattning. För det är så jag vill att andra ska göra mot mig!
 


Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback