Sår - varnar känsliga tittare

Gick till hagen för att hämta min pålle och var himla taggad för hoppträning för Jennifer! Visste att hindrerna skulle vara skyhöga och Hoffman skulle säkert vara på hugget. Det första jag ser är att Hoffman står längst bort i hagen i skuggan, SJÄLV, och vilar. Går och hämtar honom och då möts jag av en seg Hoffman och ett vidrigt sår över kronranden. Tänkte varje gång jag inte kollade på såret att det inte var någon fara men sen när jag kollade på det igen visste jag att det var det. Jag kom in till stallet, tvättade rent såret i en lång stund och försökte få i Hoffman vattnet. Han brukar alltid dricka när han kom in men nu gjorde han det inte.
 
Smsade min tränare och hon kom genast till stallet för att kolla såret. Först tyckte hon inte heller att det var någon fara men när hon såg hur djupt det var så bestämde vi direkt för att skippa tävlingen. Jag tog ut han i paddocken för att se om han haltade i traven och det gjorde han. Rejält. Jag smörjde in vaselin ovanför såret så att det inte huden skulle spricka.
Såret är alltså ca 3-4 cm brett och x cm djupt. Vet verkligen inte hur han har fått detta. Eftersom det är ett snitt och hår har åkt av måste han ha fastnat... Jag smsade Dan (jobbar på Ale klinik) om han kunde kolla på det. Han tog tempen på Hoffman och konstaterade att det var en kraftig hälta på vänster fram. Sedan såg han att han hade feber. Jag ringde min veterinär som skulle kolla vidare men hon hade förstås semester så fick ringa akut jour i Alingsås. Veterinären där berättade att vi skulle tvätta såret och lägga bandage + kompress över såret. Sagt och gjort. 
 
Imorgon kommer distriksveterinären och kommer ge Hoffman pencilin och antibiotika. Helt sjukt vad snabbt allt går asså. Ena stunden går ett ridpass super bra och andra stunden är min älskling halt, har feber och kommer gå på pencilin. Vad händer härnäst?
 

Kommentarer
Louise

Usch vilket sår :( Hoppas han blir bättre snart!



Blogg: http://louisemattssons.blogg.se
2012-07-19 @ 22:10:20
Alma

Det var inte roligt :( Hoppas det blir bra snart :)



Blogg: http://www.barbacka.blogg.se
2012-07-19 @ 22:49:04
Sofia

Stackars lilla Hoffut :( Hoppas han blir bra snart, du får hälsa honom från mig att han ska krya på sig!



Blogg: http://sofialennerkvist.blogg.se
2012-07-20 @ 00:54:30
Lina

ne men stackarn :( såg en bild på fb att en tjejs häst också hade fått ett stort sår fast där bak! :(

usch vad hemskt! :(



2012-07-20 @ 09:12:54
Julia (från mw du vet ;)

Stackars hoffman hoppas han blir bättre
Saknar dig Sofia <3 Kram



Blogg: http://juliakristiansson.wordpress.com
2012-07-20 @ 13:17:32




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback