Dagens ridpass

 

Hej! Var hos min förra tränare i förmiddags och red 2 av hennes hästar vilket jag kommer fortsätta med! Gjorde en videoblogg men den kom inte upp så vi kör på text!
 

Caramelle: Först red jag Caramelle, ett 4-årigt sto med fin stamtavla. En otroligt härlig häst med en fantastiskt psyke. Hon är 4 och brydde sig inte om stormen ute eller barn som sprang eller bilar. Riktigt trygg häst på 163 cm. Körde grundläggande dressyr hela passet (varade i typ 30 minuter). Först var hon lite vinglig men det gick så bra sedan! Gick i fin form och trampade på bra. När jag galopperade busade hon till det rejält eftersom hon håller på att sättas igång. Men jag höll mig kvar i hennes stooora bocksprång, haha! En riktigt trevlig häst som jag kommer rida på söndagar!
 
Gucci: Sedan tog jag in den här tösen på 23 år. Skillnad va? Knappt någon skillnad när man red. Myste lite och sedan sadlade jag och red i ridhuset. Det var sån otrolig cool känsla att rida den här hästen då man verkligen märkte resultat. Först stretade hon jätte mycket när jag värmde upp i skritt men sedan jobbade jag henne som vi gör på profilen och det gick galant. Travade med långa tyglar hela tiden så att hon skulle få sträcka ut sina ledar och jobba igenom sig vilket hon gjorde galant. I galoppen gick det FORT så där körde vi bara en kortis då jag knappt kunde kontrollera den, haha! Sedan travade jag av igen och då gick det helt otroligt bra efter vår noggranna uppvärmning och hon gick som en lösgjord häst skall göra och tuggade bra på bettet. Kul att känna sån stor skillnad första gången på en häst! Mycket mer avslappnad trav i slutet och mer schvung i traven. Kul!
 
Jag känner att jag börjar kunna rida alla hästar bra nu. Efter Hoffman kunde jag rida han 100% riktigt men sen kunde jag knappt rida andra hästar men nu kan jag anpassa mig efter hästen och har utvecklats otroligt som ryttare vilket jag tycker är häftigt!

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback