Berömma eller skälla

En sak jag alltid vetat är att det är bättre att berömma än att skälla på hästen. Om den gör något rätt ska du klappa = berömmnings tekniken. Om den gör fel ska du skälla = skällnings tekniken. När många, många ryttare hoppar blir dom sura och spöar till hästen om den vägrat på ett hinder. Men tror du att det många som hoppar och ger beröm istället när den hoppar? Det tror inte jag.

Jag försöker hålla mig så mycket som möjligt till att berömma när Hoffman gör rätt. En klapp, en mjuk röst eller en godsak räcker för att stärka ens vänskap och få båda att tycka det är mer roligt. 

Sen förstår jag inte när folk rider ut på sina hästar och hästen blir rädd för något. Då KLAPPAR ryttaren häst när den trippar runt istället för att klappa hästen efter den läskiga processen. Visste du att du bara uppmuntrar din häst att vara rädd om du klappar hästen när den är rädd? "Bra gubben", "duktig tjej", "duktig kille". Precis dom där orden ska du inte använda när den trippar omkring där och inte vill gå förbi. Utan beröm istället EFTER du har ridit förbi det läskiga objektet. Om du ändå har gjort detta är det inte så konstigt att hästen är rädd för just den saken när du rider ut för hästen tror att den gör rätt!

Så tänk på det jag skrev nu. Tänk att berömma när hästen gör rätt istället för att skälla på hästen när den gör fel. Tänk också på att inte klappa din häst när den är rädd utan klappa när den har slutat varit rädd. DÅ är den duktig!



Kommentarer
Amelie

Halva din sidomeny försvinner för mig :( Fin blogg annars :)



Blogg: http://ourhorses.blogg.se/
2011-10-06 @ 16:23:02
Alicia

så jävla smart! har aldrig tänkt på det, tack :D ♥



2011-10-06 @ 16:27:34
Louise

älskar din hjälm! :D vart har du köpt den?



Blogg: http://louisemattsson.bloggplatsen.se
2011-10-06 @ 19:08:34
Linnéa

Å det är grymma planer ju! Så himla rätt ju!



2011-10-07 @ 15:21:17
Anonym

Jag håller helt med dig! Bra skrivet :)



2011-10-10 @ 17:17:08




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback