Dagens ridpass

Skulle egentligen rida ut idag men det blev ett ordentligt ridpass. Körde med gummisnodd idag vilket jag bara har gjort 1 gång innan. Gick verkligen jätte bra!
 
Skrittade fram först i 20 minuter för att han skulle värma upp ordentligt. Skrittar ALLTID fram/av ute då jag tycker det är så fruktansvärt tråkigt för både mig och hästen att skritta på långa tyglar runt,runt och runt i ridhuset eller paddocken.
Sen longerade jag Hoffman. Tog bort stiglädrerna då jag är allergisk mot att dom skumpar åt alla håll. Satte på longerlinan och gummisnodden och satte igång. I början hade jag knappt inspänd han alls då jag inte vill att han ska sågas när utan lät han ta stöd då och då. Longerade han i 10 minuter i båda varven i trav och han började släppa fint i slutet.
Sen satte jag upp och började trava. Gud vad mjuk han kändes! Efter den bra uppvärmningen var han redo att köra. Travade runt på volter nedsittandes och lösgjorde honom vilket gick galant. Genom att jag hade hjälp (snodden) så kunde jag fokusera mer på min följsamhet och min sits och ju bättre sits jag fick desto bättre gick han!
Spände snodden när jag skulle galoppera då han lätt blir väldigt lång och där gick det också super! Tog bara en galopp i varje varv och båda dom galopperna gick väldigt bra. Han har en tendens att vara väldigt stel i vänster och den fick jag loss bra idag!
 
Sen travade jag av utan snodd och då var han lika lösgjord om inte MER. Sammanfattningsvis var detta ridpasset ett VÄLDIGT bra ridpass och jag är nöjd med oss båda. Satte upp iphonen på en mur och fick lite kassa bilder. 
 

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback