Mina sysslor i stallet

Alla vi hästägare vet hur mycket tid vi egentligen spenderar tid i stallet. Det tar så himla mycket tid och ork men det är faktiskt roligt också. Idag så vilade Hoffman men ändå tog det cirka 1,5 timma att fixa allting. Detta är vad jag i grund och botten alltid måste göra om han ändå inte ska ridas:
  • Mocka. Jag mockar alltid väldigt noga. Han står i torv så då mockar jag inte upp kisset men allt bajs ska bort. Detta brukar ta cirka 20-25 minuter om jag inte har bråttom. Om jag har bråttom tar det 10 minuter, men då har jag typ ångest för att det inte är så snyggt som jag vill ;)
  • Packa hö. Hoffman får frukost, lunch och middag. 8 kilo per dag.
  • Fixa kraft. Jag blöter ner pellets det första jag gör när jag kommer till stallet så att det är färdig lagt när jag har mockat och packat hö. Sedan ska mineralarna, saltet osv "läggas till"
  • Fylla på rent och fräsht vatten. Hästen ska ha vatten som du också kan dricka. Du vill väl inte dricka vatten med smuts eller gammalt spillt hö i?
  • Ta in Hoffman och kolla hur varm han är. Ta av/lägga på täcke
  • Droppa hans ögon med koksalt (han har just nu ögon inflamation)
  • Rykta honom och strecha.
Sådär. Sen om jag ska rida är det såklart väldigt mycket mer men det tar vi inte den här gången. Detta brukar ta mellan 1-1,30 h. Ibland kan det vara jobbigt men det är ganska nice ändå :)


Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback