Dagens ridpass

Idag red jag Jackpot i ridhuset med min kompis hjälp som har haft erfarenhet av hästar med svårt för galoppen. J var super mjuk i traven och skritten och trampade på väldigt bra och var bra lösgjord. Bockade helt enkelt av flera steg av utbildningsskalan √. Till galoppen så var första fattningen katastrof - han fick världens slängtrav och tyckte det var lite för kul. Då fick jag samla ihop honom då han blir lite stressad av att gå över till momentet då man börjar galoppera. Då hjälpte min kompis mig och sa att jag skulle fatta galoppen precis när jag ut för en volt och då blev det bättre och bättre. Gjorde även detta hela förra hösten då Hoffman hade extrema problem med galoppen. Använde mig även utav galoppbommar för att stärka hans galopp ännu mer. Gick lite halvdant då han hoppade över varje (längesedan han gick över bommar) men i slutet gick han över jätte fint. Har verkligen något att jobba med då han blir springig efter galoppen och även att han ska få bättre taktkänsla för han har lite svårt att hålla takten med benen i den snabbare gångarten. Men man märkte hur pigg han var på bommarna så det var kul! Ska bli roligt att träna upp Jackpot i galoppen då han verkligen har kapacitet att bli riktigt fin där. Filmade massor så ska sätta ihop en film imorgon.
 

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback