Gårdagens ridpass

Igår red jag Louis, en liten häst som är super nätt född 2005, alltså 7 år. Ganska grön och väldigt pigg. En väldig stor skillnad från sega Olle. Louis hade ett steg som inte var dess like och istället för att sega till när han skulle sluta jobba hängde han sig i handen och pinnade på med älgsteg. 
 
I början var Louis väldigt lång i formen och jag red fram han lång. Sandra Björneland (tränaren) sa sedan att jag skulle korta upp han vilket gjorde att han blev spänd och stel. Han var lite väl framåt och lite svår att stanna så det jobbade jag med. Red utan spö utan bara med sporrar då vi skulle träna på att rida väldigt mycket med skänklar. Hela lektionen var på cirka 1,5 timma och vi jobbade hela lektionen med att dom skulle bli lösgjoda vilket jag uppnåde.
 
I mitten avridpasset började jag få pli på Louis och jag fokuserade lite mer på min sits. Gjorde skänkelvikningar och red mycket på volter. Red aldrig på spåret utan hela tiden ett steg innanför minst. Jag hade ju tagit spruta på dagen så min vänster arm var lite handikappad men jag kämpade på så gott jag kunde och svetten bara rann för jag fick verkligen tänka på alla mina hjälper och det gav verkligen resultat! Efter cirka 40 minuters arbete började jag få honom att spåra på volten (gå i samma spår med alla ben) och han började komma i en mer lod och avslappnad form. Hans svans började bli buren och han började tänka på mig istället för allt annat. Han blev otroligt avslappnad, tuggade mycket på bettet och jag var redo för galopp. De först 10 minutrarna av galopp arbete var riktigt tuffa. Han pinnade på i en låååång, låg form och med sina älgasteg så jag fick spänna magen  för att sitta i sadeln och få upp honom så att han jobbade med bakbenen istället för all vikt på frambenen. OCH oj vad fin han var i slutet! Han galopperade i riktigt bra tempo i en regelbunden takt och hans huvud låg i en lodform och svansen var buren. 
 
I slutet travade vi av med långa tyglar och han hade fortfarande samma regelbunda takt och tempot och han frustade nöjt. Sandra och Pia berömde mycket efteråt att jag hade kämpat på bra. Åååh vilket bra ridpass! Har världens träningsverk idag och det tyder ju bara på bra arbete!
 
 
Kommer film sen!

Kommentarer
Alicia

Måste man ha en egen häst/medryttarhäst på ridprofilen eller kan man låna häst som du? :)



Blogg: http://siztah.blogg.se/
2012-09-27 @ 18:40:57
Alexandra

hej! Vore mega mega snällt om du kunde länka våran tävling med Annaform på Ponnysanning, och själv vara med ;)
BTW, Hoffman mår bara bra, han saknar nog dej lite!!



Blogg: http://orksryttarna.blogg.se
2012-09-27 @ 19:59:43




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback