Rider islandshäst

Hahaha. Jag vet inte vad jag håller på med? Är det trav, tölt eller pass egentligen? För Abbadis travar ju inte diagonalt med benen som andra utan  hon har samma framben som bakben i steget? Hm.. Första gången jag rider islandshäst och det var riktigt kruxigt. Har ridit en gång för två år sedan typ tillsammans med Joanna och det var helt underbart! En solig vårdag red vi på islandshäst i 2 timmar. Herregud vad dom är snabba i galoppen. Fick inte känna på det idag för hon tog inte fattningen. Hade velat rida en annan islandshäst för att jämföra. Ni får gärna kommentera ni som vet vad jag håller på med för själv vet jag inte xD

 


Kommentarer
Hedvig

Jag är inte heller jättevan men jag gissar på att hon töltar faktiskt! Fin blogg förresten



Blogg: http://hedvig.blo.gg
2013-01-02 @ 08:03:40
Ebba

Såg ut som till en början var det grisepass och lite blandat med tölt ibland. Och sen syns det ganska tydligt när det är trav, som det är från 30-någonting och till slutet utav filmen:)När du sitter på hästryggen är det bara att räkna, vilken gångart det är. Tölten är fyrtaktig, så om det är helt rätt tölt så går det 1-2-3-4 osv. Medans traven är 2-taktig. Flygande pass är inget jag skulle sträva efter som nybörjare..



Blogg: http://e-b-b-a.blogspot.se/
2013-01-02 @ 10:48:05
Ebba

Är det din medryttar/egen häst, eller turridningställe, är det 4 eller 5-gångare?



Blogg: http://e-b-b-a.blogspot.se/
2013-01-02 @ 10:48:41
Ebba

"För Abbadis travar ju inte diagonalt med benen som andra utan hon har samma framben som bakben i steget?" Det är flygande pass utan svävmomentet, som kallas för grisepass. Det är ingenting man strävar överhuvudtaget efter ;)



Blogg: http://e-b-b-a.blogspot.se/
2013-01-02 @ 10:59:17
lisa

hahah, det är grisepass för nästan hela slanten! ;)



2013-01-02 @ 14:31:38
Amanda

Som Ebba skrev är det grisepass till en början och sedan blir det trav.
Från hästryggen kan man känna att när det skumpar mycket brukar det oftast vara trav, skumpar det mitt emellan är det oftast grisepass och skumpar det nästan ingenting är det tölt.



2013-01-03 @ 16:09:25
Hanna

Det var inga vidare gångarter på den hästen överhuvudtaget! Ser dock mjuk och behaglig ut. Även i grisepass. Tycker folk som rider islänning fö första gången borde få prova på en riktigt fin sådan och inte en turridningshäst. Är väldigt stor skillnad kan jag lova! Då skulle de ha mycket lättare för att känna skillnaden på de olika gångarterna och de skulle verkligen få jobba för att få det rätt och inte tvingas gissa sig till vad man skumpar runt i. Tölt handlar ju om känsla! En duktig islandshästryttare kan känna när tölten snart kommer bli oren och men vilket benpar hästen går ur takten :D



2013-01-03 @ 19:59:52
Jossan

Det är tölt hela vägen! Dock en passaktig sådan som ibland blir helt ren.
och sen är det trav hela tiden förutom de sista sekunderna efter avsaktningen då är det tölt igen. Dock är traven 4-taktig - alltså lite tölt inslag i takten.



Blogg: http://semtegensis.blogg.se
2013-01-04 @ 10:45:48
Isabella

Nu kommer säkert någon säga att jag gör fel, men en av islandshästarna jag rider ibland tar ibland inte traven direkt utan börjar tölta eller gå i grisepass. Det jag gör då är att länga ut tygeln och driva på lite mer och när han börjar trava samla ihop honom mer efter hand. Men det varierar fömodligen från islanshäst till islandshäst. :)



Blogg: http://treryttarna.blogg.se
2013-01-04 @ 13:25:28




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback