Film från hoppning

Hoppade med Jackpot lite i lördags och det gick faktiskt väldigt bra. Grymma Emelie filmade så att även ni kan se det. Tänkte även förklara några saker som ni säkert tycker ser konstigt ut ;)

*Min sits. Känner och ser själv att min sits har försämrats på Pottan. Anledningen är för att all fokus sitter på honom. Jag har ridit mycket på ridskola och även några läromästare men när det kommer till oerfarna hästar så tappar jag ofta min sits för att jag fokuserar för mycket på hästen. Detta måste ändras så det ser fult ut och det försämrar även min påverkan på hästen. Tur att jag ska till AW snart ;)
 
*Jackpots galopp. Pottans galopp har blivit så mycket bättre. Önskar jag hade film från provridningen för då skrattade jag så mycket för det var som tölt på en islandshäst. Man satt helt still och han bara sprang. Galopperade inte med alla benen och det blev mest slängtrav/halvgalopp när jag smackade på honom. Så för mig är det STOR skillnad på hans galopp men ni ser nog inte det. Han har trots allt varmblod i sig vilket betyder att han heller inte är byggd för att få en svungande och hög galopp. Men vi gör det bästa av det och det blir bara bättre och bättre!
 
*Hoppningen. Grön som tusan och det är han ändå fortfarande. Men oj vilka framsteg han gör. Han älskar att hoppa och jag har inga problem med vägran och rivningar. Han blir bättre och bättre på att avgöra avstånd men det är fortfarande lite klurigt tycker han ;) Även jag kan råka trycka på han lite för tidigt så att han får singnalerna att hoppa av tidigare. Aja baja. Problemet i hoppningen är nu att försöka få honom att taxera bättre men även att kunna avgöra vilket som är rätt galopp. Han väljer ibland en omväg genom att landa i fel galopp men vi jobbar på det.
 
Jackpot är en otroligt rolig häst att jobba med då han är så lättlärd. Han är fortfarande ung och har myyycket kvar att lära. Vi har fått fina lovord av tränare som tycker att höjder inte är problem utan vi måste bara fixa vägen innan. Pottan är villig att lära sig och vi har kommit långt redan. Jag ser sakerna ovan som projekt och det ska bli så kul att se hur vi ser ut om ett halvår.
 
 

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback