Gårdagens ridpass

Var i stallet igår vid tre när vädret var top notch! Solen sken och det var vindstilla. Fixade allt i stallet och sedan ställde jag fram två hinder i paddocken. Ett litet hinder i mitten som jag skulle byta galopp över och sedan ett hinder på långsidan på 60 cm som jag skulle både ha kort och lång ansats till. Det gjorde vi på förra träningen och jag tyckte att han behövde träna mer på att hitta avståndet själv och jag måste träna på att sitta till innan hindret.

Tog sedan in Pottis och gjorde han fin. Sedan red jag fram ute. Red fram på ett annat sätt faktiskt. Först skrittade jag i en kvart och sedan travade jag några steg innan vi gick över till galopp. Galopperade lång sträcka på halv långa tyglar i lätt sits och oj vad lugn han var! Galopperade med långa och fina steg. I höger galopp var han lite stelare men det gick helt okej där. Red sedan till paddocken där jag fortsatte galopparbetet. Han blev super fin i båda varven och man känner en sån j*vla skillnad från början när jag red honom. Kändes så bra i galoppen!

Började sedan rulla över mitten "hindret" på typ 30 cm. Red först volter utan att byta varv och fokuserade mycket på min egna sits. Sedan började jag byta galopp och det över förväntan. Behöver tänka på mina hjälper så jag ger han rätt signaler men vi skötte oss bra. Sedan började vi hoppa det lite högre hindret på långsidan vilket han hoppade super fint! Här fokuserade jag också mycket på min sits och inverkan och det gick verkligen super bra! Hoppade även fint på långt avstånd och jag var verkligen super nöjd! Travade sedan av en jätte svettig Pottis i fin form och gick sedan ut och gick med honom så att han fick varva ner.

Verkligen jätte nöjd över honom och jag känner hur mycket vi har utvecklats. Bara att fortsätta nu att träna på galoppen och hoppningen för både min och hans del. Behöver träna mer på min sits och verkligen sitta tillbaka och vänta in språnget. Hade samma problem när jag red Hoffman så det är något jag måste tänka på! Nästa träning är för Per-Arne och då kör vi järnet!!



Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback