Dagens fundering

Varför säljer man sin ponny så fort man blir 18?

I statestiken är det nog flest som säljer sina ponnys när man kommer mot den skrämmande åldern 18. Varför? Ponnysarna säljs för oftast en orsak. Man kan inte tävla med dom längre (om man nu inte satsar på avdelning B). Men är det verkligen rätt? Ska vi behandla våra så kallade bästa vänner som tävlings maskiner? Sälja dom så fort man inte kan tävla dom längre? Så fort inte man kan vinna rosetter? Det känns mer rätt om man känner att man har glidit ifrån varandra. Inte utvecklats längre. Men bara för att man inte får tävla längre tycker jag känns fel. Hela ens resa med ponnyn då känns så tillgjord enligt mig.

Fördomsfullt tänker jag att folket som säljer sina ponnys efter 18 året har endast tänkt på tävling. Men var det inte underbart att rida ut? Rida ett härligt dressyrpass i paddocken? Eller försvinner det direkt när man blir 18 år? Puff! Nu försvinner allt det roliga med ponnyn bara för att jag har fyllt 18.
Jag är ingen tävlingsmänniska. Jag klarar mig absolut utan att tävla och jag trivs där hemma. Spelar det någon roll egentligen? Det är ju kemin som räknas mellan ryttaren och ponnyn. Man ska bli ett. Hellre köpa en storhäst från början som man inte behöver sälja direkt, som man verkligen håller ihop med i vått och tort. Eller helt enkelt köpa en ponny och inte sälja dirkekt utan ha dom där härliga stunderna efter man har fyllt 18. En ålder är ju bara en ålder, right?

Är det inte mer viktigt att ha en livslång vänskap än hundratals blågula pappers rosetter hängandes på väggen?



Kommentarer
stina

Jag tror oftast att många som säljer sin ponny när dm är 18 är för att dom känner att dom glidit ifrån varan, man känner sig klar på ponny.

Ochi vissa fall kan det ju faktiskt vara rätt att låta ponnyn gå vidare om det är tävling den älskar och den älskar att vaa bäst!

Men jag skulle aldrig sälja min ponny för att jag inte får tävla längre, för mig är hästen min bästa vän, man säljer inte en vän.

Men det är bara mina tankar!

Följas via bloglovin? :D

Vi kanske kan göra ett bildlänkbyte, men isf kan du göra koden så jag bara behöver sätta in? xd



Blogg: http://stinabackerholm.blogg.se/
2011-08-07 @ 09:48:35
emelie

Som Stina har kommenterat här ovanför.. Jag tror de flesta känner sig klar på ponny när man fyllt 18. Jag har känt mig klar på ponny i över 1 års tid, och jag fyller 17 i oktober, alltså har jag ett helt år kvar på ponny.



Det jag personligen känner är att jag blivit "för duktig" för den ponnyn jag har. Jag kräver mer än vad han klarar av.



Man kan ju ta upp sin ponny till storhäst om man vill det, vilket fler och fler börjar göra faktiskt. Jag personligen tycker det är orättvist mot vissa hästar, men en del funkar det riktigt bra för att gå som storhäst. Har en gammal kompis som tagit upp sin d-ponny som storhäst, och han går fälttävlan upp till 1m med vinst, samt vunnit Msv dressyr mot storhästar, trots att han egentligen är d-ponny... Så i vissa lägen känns anser jag att det inte är orättvist att ta upp sin ponny soms torhäst.

Jag skulle dock aldrig ta upp min ponny till storhäst, för han har det redan svårt mot alla sportponnyer eftersom han är tyngre än alla andra.



Jag har tanken att rida avd. B på honom när jag fyllt 18, bara för att han ska få ut och ha kul, fortsätta med det han tycker är kul liksom! Sen har jag min syster som är 10 år yngre än mig som kan ta över honom när hon blivit lite äldre, så jag håller igång honom under tiden liksom. Han är född 2001, så han har ju många år kvar på banorna, så då känner jag att det är mer rättvist mot honom att få fortsätta, och jag vill aldrig göra mig av med den ponnyn heller så... :)



btw, jag är sugen på bildlänkbyte, du kan ju mejla din kod till mig (ta den angivna mejladressen) så skickar jag min så är det bara att sätta in den liksom :)



Blogg: http://fjordyy.webblogg.se/
2011-08-07 @ 12:10:30
Tove - Ridsport & Foto

Jag kanske inte ska vara med i denna diskussion då jag faktiskt ska sälja min ponny nu, men det känns jätte tungt men jag vill utvecklas vidare i min ridning. Det har ingenting med tävlande att göra.

Jag skulle nog inte sälja min ponny direkt när jag fyller arton, jag skulle göra det när jag känner mig redo för att byta till stor häst, om jag ens vill göra det...

Svår fråga...



Blogg: http://londoninmyheart.blogg.se/
2011-08-07 @ 13:50:37




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback