Ålder på häst

Om jag hade köpt en ponny nu hade jag inte velat ha en ponny som är född på 1900-talet. Jag hade mycket hellre letat efter en yngre ponny som är född runt 2003-2005 då jag uppskattar mer att rida yngre hästar än hästar som är 14-17 år. Visst, dom kanske är läromästare. Men jag hade velat utvecklas med hästen, inte att jag utvecklas utan hästen. Man ska vara ett. En yngre häst har mer tid på sig att lära sig tillsammans med ryttaren.

Därför hade jag letat efter en ponny som är 6-8 år. Enligt dom hästarna jag har ridit som är yngre som t.ex. Hoffman och Sid så känns dom mer livliga och formbara. Äldre hästar blir nästan åt det tråkiga hållet och "för snälla" tycker jag. Men det är min åsikt! :) Självklart finns det äldre och helt underbara hästar och samtidigt unga och dumma hästar!


Gamle Lad på 25 år ♥

Kommentarer




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback