Aldrig hästens fel - ny kunskap

Något jag lärde mig på lägret var att vad som än händer (nästan) på ett ridpass så är det inte hästens fel. Maria som har varit åratal i hästvärlden och avlat fram väldigt fina hästar har väldigt stor erfarenhet inom hästar. Det jag lärde mig främst under veckan på Stuteri MW var att det inte någonsin är hästens fel när man rider.
 
Några exempel:
 
När hästen kommer snett på ett hinder - Du måste styra bättre
 
Om hästen river på ett hinder - Den lyfter visst på benen, du måste bara förbereda den rätt och rida fram till hindret
 
Hästen går med näsan rätt upp - Du kan inte säga sen i slutet av ridpasset att "Brunte" var stel och dålig att rida idag, det är DU som inte har ridit tillräckligt bra. Den hästen skulle antagligen gått fint under en annan duktigare ryttare den dagen.
 
Om du ska välja häst på ridskolan och du säger att du vill ha en lätt häst? Alla hästar är lätta om man sätter upp låga mål. Men om du vill komma någonstans i ridningen är ingen häst lätt.
 
Jag hoppade en 80 cm bana och visste att Hoffman skulle kunna klara av 1 meter bana lika lätt men JAG skulle inte rida lika bra. Han skulle kanske hoppat men jag hade förmodligen varit lite i vägen eller varit för spänd så jag valde att rida en runda som gick bra och lite lägre. Sedan på utvärderingen av rundan berättade jag för Maria att JAG hade ridit lite fel. Mina armbågar stack ut på vissa hinder, jag la honom snett MEN jag red också många delar bra och det var därför vi kom runt felfritt.
 
Rider DU bra kommer hästen gå bra. Hur dåligt utbildad den än är. Vill du ha en lättlärd häst? Varför? Om du gör fel kommer den lära sig det lika snabbt som när du gör rätt. En häst vill inte göra fel, om du sitter på hästen med ett stadigt säte och fina hjälper kommer du lika väl kunna rida LA dressyr samma dag.
 
Fia (Sofie) som är Marias dotter red sin hingst Feno-Me på en ridteori en dag och det såg så otroligt lätt ut. Hästen flög fram och Fia hade ett stadigt säte (så stadigt att hon har ridit utan sadelgjord veckan vi var där..). Julia, en lägerkompis, vann  en bajsplockar tävling och fick sitta upp på Feno-Me som är värd miljoner. Och vips. Där går Feno-Me och ser inte alls likadan ut som när Fia red. Julia skrattade bara och sa "Det här var ju as svårt, det ser ju jätte enkelt ut när Fia rider". Det var sådan skillnad och det var då vi förstod alla att hur bra häst du än har kommer den inte gå bra med en dålig ryttare på ryggen.
Jag lägger Hoffman mitt på hindret, han trampar av rätt, hoppar med bra teknik och jag har bättre sits.
 
Jag lägger Hoffman FEL på ett hinder, alltså inte mitten utan snett och vips så hoppar han med lite sämre teknik och vi får dessutom mindre poäng på stilhoppningen.
 
 

Kommentarer
Wilma

Sant!

Svar: Visst är det! :-)
Sofia Anderberg



2012-07-08 @ 10:24:14
Victoria

Precis så är det! Tyvärr får jag höra när jag klagar på min ridning att vissa saker var hästens fel. Det är synd att inte alla fattar att det är deras egna fel, för hästen gör alltid det den tror är bäst för situationen.



Blogg: http://vicki.blo.gg
2012-07-08 @ 11:06:39
Rebecca :)

Så jävla bra skrivet!! Håller med fullt ut!



2012-07-08 @ 11:23:44




Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback